maandag, december 11, 2006

Statistiek

Deze week is het zover...de test der testen...Statistiek voor psychologen....HELP!
Het is echt te vaag allemaal, het is allemaal zo onnodig, of misschien ook niet. Je wordt tenslotte wetenschapper die onderzoek kan en moet verrichten.
Alleen, maar, hoe krom...Ik doe maak een stelling, doe een onderzoek en krijg resultaten. Door het resultaten kan ik zeggen dat mijn stelling klopt. Dan mag ik zeggen dat 'het zo is' totdat iemand anders tegenbewijs kan leveren. M.a.w. hoe 'far out' het ook is, als je kan bewijzen dat het via een onderzoek te rechtvaardigen is en niemand kan een tegenbewijs leveren, dan is het waar!
Maar stel, over 50 jaar komt er een nieuwe psycholoog en wil het tegenbewijs leveren en lukt het ook. Dan hebben we 50 jaar vastgehouden aan een theorie die eigenlijk helemaal niet waar was. Daar andere theorieen op gebaseerd, op dat vlak onderzoek naar gedaan etc. Waar sta je dan als wetenschapper? Naja, eigenlijk nergens, we verwerpen al jaren stellingen en nemen nieuwe aan, mits er nieuwe data is gevonden. Het is wat bij de mens hoort, naja, wat ook bij de wetenschap hoort. Maar ik vind het maar krom. Ik ben gewoon iemand van duidelijkheid. Ik wil NU een antwoord. Maar helaas...zoals gezegd wordt, niks is zeker en zeker niet binnen een wetenschap en ook niet een religie. Het hangt allemaal nauw samen ookal zeggen velen van niet.
Wat op het moment wel zeker is, is dat ik in mijn broek schijt voor de aankomende toets!
Wish me luck!
Nu weten jullie ook gelijk waarom het zo stil is geweest op m'n blog ;)

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

oke nou uuuh,
veel geluk?

Daar moet je het alleen van hebben, wel van kennis.

Ik zal er eens een onderzoek naar doen en je de statistieken mailen, denk alleen niet dat zo op tijd komen aangezien ik statistiks nog ff moet doornemen :)

ps.
Een paal zonder kromming is een bannaan die gladgestreken is????


Sterkte Bro.

1:39 a.m.  

Een reactie posten

<< Home