donderdag, september 21, 2006

Grootheidswaanzin of realiteit?

Grootheidswaanzin of realiteit? Ten eerste bedankt voor jullie persoonlijke emails en comments op mijn stuk ‘Alleen voor een reden’. Er is ‘niets’ aan de hand hoor, meer in de zin dat ik mijn dag niet had en gelukkig komen die dagen ook voor zodat ik maar al te goed weer weet wat een leuke en slechte dag is.
Fascinerend, ja dat is het, dat iedereen wel het gevoel herkent wat ik had beschreven. Het gevoel ‘hebben’ dat we deel zijn van iets groter of dat er wellicht een groter plan voor je is weggelegd. Kijkend naar de emails die ik heb ontvangen zijn er voorstanders, in die zin, die ook geloven in een groter iets. Andere die het ook erkennen maar het niet toeschrijven dat het iets menselijk is en het daarbij laat. Deze feiten, vooral dat iedereen het wel herkent en anders mee omgaat zet mij aan het denken.
Wij kennen verschillende gevoelens en emoties, elke dag gaan wij hier mee om, soms moeilijker, soms makkelijker. Maar deze emoties zijn altijd aanwezig en zullen er de rest van ons leven ook zijn. Stel je voor hoe saai het zou zijn als we dat niet zouden hebben…Oei! Maargoed, daar gaat het nu niet om.
Er zijn verschillende soorten gevoelens, of laat ik het emoties noemen, die ik nu wil indelen in directe en indirecte emoties. Directe emoties treden op wanneer je bijvoorbeeld gestoken wordt door een wesp en pijn ervaart, wanneer iemand tegen je zegt dat hij of zij je stom vindt of je ziet je vriend(in) zoenen met iemand anders. De emoties ontstaan terplekke. De indirecte emoties zijn emoties die ontstaan door bijvoorbeeld, dat je jezelf verwijt niet goed te hebben opgelet wanneer je de appel van tafel pakte en gestoken werd door de wesp, de verwarring die je nog in je hoofd hebt omdat iemand zomaar tegen je zei dat hij of zij je stom vond of de pijn en jaloezie die je voelt na de gebeurtenis met het vreemdgaan van je vriend(in).
Deze indirecte emoties erkennen we allemaal en als het goed is zal je die ook herkennen. Misschien niet in deze beschreven context maar ik geloof wel dat je een voorbeeld kan verzinnen die bij jou aansluit. Wij erkennen gevoelens als iemand missen, je vrienden, je vriend, je vriendin, je ouders, je familie, je voetbal team en ga zo maar door. Wij erkennen emoties als jaloezie. We erkennen gevoelens als haat, verliefd zijn etc. Dit zijn emoties die ergens vandaan komen en een oorsprong hebben.
Nu terugkerend op jullie berichten. Ik vind het persoonlijk wel een bijzonder feit dat iedereen het gevoel herkent, en ook erkent, maar iedereen zijn eigen manier van omgaan heeft ontwikkelt (of nog in ontwikkeling is). Zoals ik al eerder zei, sommige geloven niet in een groter iets/plan en anderen weer wel. De vraag die bij mij opkomt is: Als wij emoties ervaren, waar wij dagelijks mee geconfronteerd worden, en wel de oorzaak van weten (en soms ook eigenlijk niet) wel accepteren, hoe komt het dat we de emotie van ‘het gevoel van toebehoren tot iets groter’ (beschrijf het als gemis, vraag, onvervuld) dat sommige dat idee van zich afschuiven? Terwijl iedereen het blijkbaar zo voelt, zo ervaart en ook zo denkt. Zijn dit dan juist de feiten die er op wijzen, dat er wel degelijk iets is waar wij aan ‘toebehoren’?

Mijn vraag is dan waarom sommige het idee verwerpen van een groter plan?

Door jullie bijdrage aan ervaring, visies, meningen en gedachten ben ik er meer zeker van en zal ik dat steeds meer zijn. Een groter plan en grotere taak die ik/wij moet(en) en zullen gaan vervullen. Dat zal mijn drijfveer zijn tijdens de voorbereiding op deze taak, dit zal mijn drijfveer zijn van uitvoering, dit zal mijn drijfveer zijn tot het eind, dit zal mijn motivatie zijn. Dit zal mij net zoveel geluk opleveren als vragen in mijn leven, maar het zal mij dit leven kwaliteit en zin geven.



3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

maar stond jij er niet ook ooit sceptisch tegenover en probeert jouw hoofd niet soms hele andere dingen te roepen dan dat je gevoel doet?
Een van de belangrijkste dingen dat mensen zich hieruit terug trekken is de angst voor het onbekende, het oncontroleerbare denk ik. Mensen houden (en dan neem ik even een voorbeeld aan mezelf) er vaak van om de touwtjes een beetje in handen te hebben, weten waar je aan toe bent biedt zekerheid, zekerheid biedt rust... En dat het hoofd maar blijft roepen 'eerst zien, dan geloven' terwijl je gevoel het al lang zeker weet is soms ook wel lastig.
Voor mij is het onontkenbaar dat we deel uit maken van een veel groter geheel. Dat we slechts een klein deel van onze hersenen gebruiken zegt misschien dat wij er nog niet helemaal klaar voor zijn om het te zien en het te begrijpen... Maar volg de ontwikkelingen om je heen en je ziet dat de nieuwe generaties zoeken naar meer. Wij geloven, maar niet zoals onze ouderen die naar de kerk gaan en dingen klakkeloos overnemen. Wij geloven in energie en goedheid. De wereld wordt steeds kleiner en we leren andere geloven en culturen kennen. En dat zal zich verder en verder uitbrijden. Zoeken, geloven, hopen, zien, erkennen, vinden...?

3:54 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Een klein zijspoor, maar omdat Fuzz het als argument aanvoert: Het is niet waar dat we maar een klein deel van onze hersenen gebruiken. Elk orgaan dat niet wordt gebruikt kwijnt (evolutionair) weg. Het is allang al bewezen dmv moderne technieken dat er bijna geen stukje in de hersenen is waar nog ruimte over is.
Het is een oude misvatting.
Groet Betty

8:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Onbegonnen werk met geen bevredigend antwoord in dit leven van ons.

Grootheidswaanzin

Naar mijn mening is het vrij duidelijk. Er is geen groter plan en er is ook eigenlijk niet het gevoel van "ik ben voor iets groters bestemd". Al deze gevoelens zijn naar mijn mening (toch wel helaas, want het zou zo mooi zijn ) de onontkoombare nasleep van het idee van het geloof. Een verhaal dat duizenden jaren geleden verzonnen was door een man(of meerdere kijk maar naar de bijbel die pas jaren later geschreven werd door toegewijde van Jezus) die toen als wijs er vonden werd en het idee ter wereld gebracht heeft dat er meer is. Door de Evolutie heen hebben wij("de domme mensen") dit als een houvast aangenomen. Dus eigenlijk iets wat wij zelf (de mensen)tot stand hebben gebracht. Een illusie om te geloven dat we voor meer bestemd zijn. Naar mijn mening leven we gewoon dit leven dat we leven en maken er van wat we kunnen maken. De een meer dan de ander. Dus geen grotere kracht of hoger doel. Wat je bereikt in je leven heb je aan jezelf te danken(en je ouders en vrienden) en meer is het niet. Mocht men dit aan een hogere macht toedelen dan vind ik dat prima, maar naar mijn mening is het aan je zelf te danken en moet je dan ook jezelf de plus punten geven en niet aan het idee dat het komt door het grotere plan wat voor men is weggelegd. Een God bestaat niet naar mijn mening en is iets om je rust, een doel en een gevoel van "ik hoor ergens bij" te geven. Sprookjes die al eeuwen oud zijn en naar mijn mening niet meer toepasselijk voor de tijd die komen gaat. De Toekomst van de mens is onduidelijk maar "we"(de mensen) zullen het wel verder schoppen ook zonder het gevoel van "grootheidswaanzin". Voor mensen die wel in een hoger doel geloven, zeg ik : "ik hoop dat je het vind waar je naar zoekt". Rest mij alleen de vraag, is het dat wel waard om daar naar te zoeken waar je in dit leven geen antwoord op krijgt.

1:11 a.m.  

Een reactie posten

<< Home