maandag, december 24, 2007

Mijn kerstwens naar jullie

Beste vrienden en vriendinnen,

Hierbij wens ik jullie een uiterst fijne kerst toe en natuurlijk een knallend nieuwjaar!2008 wordt een speciaal jaar, ik voel het! Dus wees op je hoede ;)
Verder doe ik niks aan kerst, het is ooit tenslotte een keer aangepraat/ingeslopen/opgelegd. Naar schatting is Jezus (laten we niet vergeten dat deze viering van Kerst ooit is ingesteld door de Katholieke kerk) ergens in de lente geboren en niet nu. Josef en Maria waren tenslotte op weg naar het "Feast of the Passover" (ik ken de Nederlandse vertaling niet) dat in de lente plaats vond in Bethlehem. Het zal een mooie nacht geweest zijn toen Hij ter aarde kwam, donkerzwarte lente hemel, lichte zomerachtige bries met een sterrenhemel met daarboven de welbekende ster.

En aangezien ik een eigenwijze snotneus ben, ben ik van plan om kerst (of laten we het de viering van kerst noemen) lekker in de lente te vieren. Waarom ook mee doen in die overbeladen drukte in de stad waar de chaos eerder heerst dan de rust die de kerst met zich mee zou moeten brengen. Nee mij niet gezien, geef mij maar ook die "donkerzwarte lente hemel, lichte zomerachtige bries met een sterrenhemel met daarboven de welbekende ster" met een bewuste gedachte over dat onze voornaamste normen en waarden gebaseerd zijn op Zijn verkondiging.

Nee, ik ben geen christen of een andere bestempeling, maar ik geloof zeer zeker dat Jezus heeft bestaan en wij, bewust of onbewust, volgens 'het Woord van God' leven of wij willen of niet. Natuurlijk kan je net zo punk zijn als ik en lekker zeggen, "Nee dat doe ik helemaal niet!" maar ondertussen is het toch wel zo. De grondwetten en grondbeginselen vam onze 'moderne samenleving' zijn er op gebaseerd. Laten we er daarom ook wat bewuster mee om gaan.

Laatst hebben ik The Man From Earth gezien. Een te gekke film en had allemaal net zo goed waar kunnen zijn. Je weet het niet, misschien is het allemaal niet echt gebeurd. Misschien bestond Jezus helemaal niet zoals Hij nu wordt weerspiegelt in diverse stromingen van geloven.Hoe dan ook, of het nu waar is of niet, dat maakt mij niet uit. Het was een goede man, het was een man met kennis, charisma en had wat te vertellen. Veel mensen waren aangesproken door Zijn verhaal en vele ook niet. Iedereen weet hoe, ook hij, geeindigd is. Vele bijzondere mensen in ons verleden en heden spreken ons aan.

Neem bijvoorbeeld Ghandi, Malcome X, Buddha of grote geleerden van deze tijd. Het maakt niet uit wie het zijn, voel jij tot hun aangetrokken of hebben ze invloed op je leven, in welke vorm bewuste of onbewuste vorm dan ook, dan mogen we best stil bij hun staan. En dan ook met Kerst. Het maakt daarom ook niet uit wanneer we aan deze mensen denken of een viering hebben. Daarom kies ik voor een wat rustigere tijd voor iets al Kerst. Waarom ook niet? Traditie is een ding maar wij hebben ook keuze en kunnen ons dingen laten aanpraten, door geschiedenis of het heden. Daarom kies ik voor een bewustere lenteviering. Ik zeg daarom nogmaals, "waarom ook niet!"

Ik ben een wijsneus en dat zal ik altijd blijven, daar maak ik mij niet druk om. Waar ik mij wel druk om maar is deze overmassale baldadige drukte en chaos die het met zich mee brengt deze tijd. Zo erg dat mensen stressen, zich ongemakkelijk gaan voelen wanneer 'deze tijd weer aanbreekt'. Ja, het zijn niet eens mijn woorden...Met een gerust, en zeker bewust, hart kies ik er voor om hier niet aan mee te doen en hou ik het bij deze Kerstgroet voor degene die er wel voor kiest om de traditie van nu te volgen. Of kies je er niet voor en volg je maar omdat je nu vakantie hebt, je er nu tijd voor hebt (gekregen) en omdat iedereen het nu viert?...

Ik wens iedereen een superfijne en bewuste 2008 toe met veel geluk en een verrijking aan nieuwe ervaringen. Ik hou daar van en daarom gun ik jullie, mijn vrienden en vriendinnen, niks minder!

xSamuel





1 Comments:

Blogger Jonapamplona said...

Lekker eigenwijs en mooi verwoord stukje!!!!:)

3:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home