vrijdag, februari 15, 2008

Cognitieve zelfhulpverlening voor Bazar Bizar

Beste vrienden en vriendinnen,

Bedankt voor de tips en truuks (Joonster en Froek) om het meisje van de Bazar te benaderen alleen kwam ik steeds terug op het feit dat ik knikkende knieen, een bloeddruk tot benadering van explosie gevaar zou komen en zweet oksels zou krijgen die de Ganges zou doen overlopen.
Bij het idee al gaat het bij mij mis...Dus wat nu dacht ik? En daar had ik mij te pakken. Ik ben graag iemand die alles van de zonnige kant zie. Natuurlijk zijn er tegenvallers in het leven en zit ik met dingen, maar dan ook denk ik altijd dat er een reden voor is en zoek ik die ook op. Vind ik die niet gelijk op dat moment dan gun ik het wat tijd. En ja hoor, hetzelfde moment of weken, maanden daarna zie wat die situatie mij heeft opgeleverd. Het tijd geven is belangrijk. Nu koppelde ik dit dus ook naar deze situatie.
Het is altijd makkelijker, om als hulpverlener, iemand anders te helpen. Je kan het objectief zien en weet hoe je dat zou kunnen sturen. Zit je er zelf middenin dan wordt dat een stuk moeilijker. Maar nu zei ik gewoon tegen mezelf:'Hoe zou Posi-Sammy dit doen?" En toen dacht ik aan cognitieve gedragstherapie.
Personen met angsten en fobieen worden behandeld door middel van exposure. Stel je hebt een spinnenfobie dan zijn de effectiefste manier om daar van af te komen om exposure, dus blootgesteld worden, aan een spin zelf. In kleine stappen welliswaar maar over een periode met goede (psychologische) begeleiding durf ik te wedden dat de spinnenfobie over gaat en je angsten op zijn minst met 90% zijn verminderd.
Personen die angsten hebben beginnen al te zweten als je het bijvoorbeeld al over spinnen hebt. Zweten, angst, naar gevoel en focus op het 'enge' dat in hun cognitie zit. "Een spin is dit, een spin is zus en alles behalve leuk te noemen."
Nu zit ik eigenlijk in een soortgelijke situatue. Als ik er aan denk om haar te benaderen om me alleen al voor te stellen begin ik al te zweten en denk ik aan wat er allemaal mis kan gaan. Ga ik misschien stotteren, weet ik wel wat ik ga zeggen, wat als ze mij niet leuk vindt, wat als de Ganges zich onder mijn oksels openbaart en heel de Bazar doet onderlopen?! (Ja ja, wat overdreven, maar het is de worst-case-non-realistic-scenario ;)
Nu pakte ik mezelf bij mij kladden en zei tegen mezelf, wat kan er allemaal goed gaan als je haar ontmoet? Wat heb je te verliezen? Helemaal niks, je wint alleen maar.

- Als ze geen interesse heeft heb je niks verloren want dan weet je waar je aan toe bent.
- Als je eindelijk weet hoe ze heet dan heb je in ieder geval haar naam gekregen.
- Als ze wel interesse heeft kan je haar uit vragen en dat is alleen maar cool.
- Wat nou nerveus, zij zal net zo nerveus zijn! Zij heeft ook duidelijk blikken gegeven dat ze mij ziet zitten!
- Wat nou Ganges onder je oksels, zweten zal je toch wel, maar dat is gewoon een teken dat je haar echt een lekker ding vindt!
- Je bent cool alleen vergeet je dat soms, maar wees vooral jezelf. Dat is pas cool!
- etc. etc. etc

En zo heb ik een heel scenario opgebouwd die de positieve kant laat zien als ik nu eindelijk die stap zou zetten. Daar heb ik nu sinds de laatste post mee omgegaan in mijn gedachten. En guess what, ik ben er veel chiller onder, ik zweet niet meer, mijn bloeddruk is geen 160 maar zeker 110 of 115 wanneer ik aan haar denk en heel de scenario in mijn hoofd heb. Kortom, ik was weer vergeten te focussen op het positieve...

Dus samengevat, vergeet niet om te focussen wat je goed kan en wat je nog kan leren. De stap om de uitdaging aan te gaan is alles wat nodig is. Wat daar uit komt, negatief of positief is er niet, het is hoe jij er mee omgaat wat het positief of negatief maakt. Denk er maar over na, zo krijgt je cognitie ook meer rust als je die leert sturen. We zitten eenmaal opgescheept met dit lichaam en ook deze hersenen die een aparte manier van met informatie omgaan heeft. Maar ook daar staan we boven als wij dit willen. Soms kan je dit alleen, soms heb je hulp nodig maar het is allemaal te doen.

Wees posi, wees dapper, wees jezelf zoals jij dat wilt :)

4 Comments:

Blogger Rena said...

!!!

:)

1:44 p.m.  
Blogger Jonapamplona said...

en zo is dat!!!!

4:45 p.m.  
Blogger Rena said...

en wat een uitkomst!
zweet je al peentjes?
:)

1:26 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Lees het hele blog, pretty good

10:41 a.m.  

Een reactie posten

<< Home