zondag, augustus 06, 2006

Ziekte van Lyme

Ja hoor, het is raak. De 27ste had ik een lekkere wandelijk gemaakt met mijn goede vriendin Rena door een vet cool bos met bunkers en allemaal andere 2de wereldoorlog overblijfselen. Toen ik thuis kwam ontdekte ik dat ik een vriendje had meegenomen uit het bus. Naja eigenlijk was het de volgende dag pas. Ik ging douchen wou me afdrogen en zat er een klein mormel op mijn bovenbeen. Hij had zich met zijn kaken vastgeklempt in mijn huid en zat lekker te genieten van mijn vegetarische bloed. Zoiets moet het er uit hebben gezien als het vergroot was. Hij is in het echt niet groter dan 1 vierkante mm. Astu, Mr. Teek.




Blijkbaar smaakte het want hij bleef nog 2 dagen zitten. Ja precies, ik ben ook niet iemand die het beest zijn nek gaat omdraaien omdat de natuur het zo wou. Ik liet hem dus lekker zitten. Ik vond het wel grappig en ik ben altijd gefascineerd door de natuur, zelf leeft het even van mij. We leven tenslotten toch ook van de natuur? Dus waarom ook niet andersom?!

Na de tweede dag kwam ik onder de douche vandaan en keek ik weer naar Mr. Teek. Gek genoeg was hij op dat moment klaar met drinken en liet hij los en ging hij onwennig met zijn groter geworden lichaam een veilig plekje zoeken. Voordat hij 5 beenharen verder was had ik hem al opgepakt en heb ik hem in de tuin gezet bij de buren.

Na de beet had ik een klein rood plekje op mijn been die na een paar dagen groter werd. Deze verdween langzaam weer over een paar dagen maar gisteren en vandaag is hij keihard terug gekomen. M.a.w. dat duidt op een huidinfectie die wordt veroorzaakt door de bacterie die Mr. Teek met zich meedraagt. De bacterie heet: "Borrelia Burgdorferi Sensu Lato". Mooie naam voor een boosdoenertje als deze.
De plek die er is ontstaan ziet er exact zo uit. Op de foto zijn een paar billen te zien maar ik moet jullie teleustellen, dit zijn niet mijn billen. Maar het is wel een mooie afdruk die ik dus ook op mijn bovenbeen heb.


Wat zijn de gevolgen van een beet van Mr. Teek? Nou dat kan uitlopen van deze uitslag tot aan ernstigere zaken. Hier een korte opsomming:

Het eerste stadium
Ter plaatse van de tekebeet kan een rode plek ontstaan, die geleidelijk aan groter wordt en in het midden weer verbleekt (erythema migrans). Er blijft enige tijd een vage lichtrode ringvormige plek rondom de tekebeet bestaan. De tekebeet zelf is vaak niet meer te zien. Deze huidaandoening (vaak weinig opvallende huiduitslag) ontstaat meestal binnen 3 weken na de tekebeet en blijft vaak enkele maanden zichtbaar.

Het tweede stadium
Enkele weken tot maanden na de tekebeet of de (lichte) huiduitslag kunnen aandoeningen van het zenuwstelsel, de gewrichten en/of het hart ontstaan. De neurologische klachten kunnen bestaan uit pijn in de armen of benen, hoofdpijn, een aangezichtsverlamming, waardoor het ooglid niet sluit en de mondhoek hangt en dubbel zien. De gewrichtsklachten bestaan uit opgezwollen pijnlijke gewrichten. Aandoeningen van het hart veroorzaakt door Lyme-ziekte komen zelden voor. Verschijnselen die daarop wijzen zijn: een trage polsslag en de neiging tot flauw vallen.

Het derde stadium
Wanneer de neurologische verschijnselen en gewrichtsklachten verergeren en chronisch worden, spreekt men van het derde stadium. Tot het derde stadium behoort ook een huidaandoening die gelokaliseerd is aan handen, onderarmen, onderbenen en/of voeten. De huid is donkerrood tot paars verkleurd.

Ik raak helemaal gefascineerd door dit soort dingen, Mr. Teek draagt maffiosi 'Borrelia Burgdorferi Sensu Lato' en geeft hem tijdens zijn lunch door aan mij. Nu loop ik met een spiraalvormige bacterie in mijn lichaam rond die op het internet als 'mysterieus' wordt beschreven en een imitator is van andere ziekteverschijnselen. Apart iets toch eigenlijk?!
Morgen snel naar mijn huisarts om deze Maffiosi even een lesje te leren.

Wat wil ik nog meer met dit verhaal vertellen, let goed op als je het bos in gaat want blijkbaar heb je 10% kans, als je gebeten wordt door een teek, hetzelfde op te lopen.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hei..."Lille-skattepompen-til-mamma"....!!

Har nettopp sitte her å lest om u-dyret som har bitt deg. Jeg får si som alle de andre her: Gå til Dr.imorgen og få med. så fort som mulig og ring meg når du kommer hjem igjen sånn at jeg får høre hva Dr.sa om dette tilfelle...!!!
Krysser fingrer og tær og håper at alt går BRA med deg...!!!
O.K...vi snakkes.
Stooor, god klemm ifra din MAMMA.

4:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

kerel, dat is geen pretje die ziekte van lyme! zorg dat je een goede dosis medicijenen krijgt om dat gif uit je lichaam te krijgen.
Ik ken 2 mensen die er niet al te best aan toe zijn omdat ze er te laat achter kwamen dat ze een tekenbeet hadden.
Heb er zelf laatst ook een in Finland opgelopen en gelijk laten verwijderen, binnen 24uur weghalen heb je nl minder kans om lyme op te lopen! en zowiezo scheen er in die hoek van finland bijna geen teken met lyme te zijn.
Pas goed op jezelf! bovenstaande niet om je bang te maken hoor!

5:45 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

dat was ik dus!

5:45 p.m.  
Blogger Rena said...

ik vind het maar eng! brrrrr :(
niet in stadium 2 komen hoor! straks moet ik je écht soep komen voeren...

7:13 p.m.  
Blogger Jonapamplona said...

Dat klinkt minder. Ik zou als een gek naar de dokter rennen en hopen dat het allemaal in stadium 1 blijft, want de ziekte van Lyme sucks big time!

8:34 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hrdaya heeft Lyme gehad en is er echt een paar jaar serieus ziek van geweest. Let goed op jezelf, prabhu!

9:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heb zojuist een weekendje Parijs gewonnen . Ik heb de tckets en de reservatie al binnen. Als je ook wil winnen gewoon aanmelden op hun nieuwsbrief.
[url=http://www.vakantiestart.info]
vakantiestart[/url]

11:37 p.m.  

Een reactie posten

<< Home